banner-omoss

OM OSS

Bjørnevatn Idrettslag ble stiftet 7. februar 1917, i stor grad som en ren skiklubb av folk som deltok i oppbyggingen av gruva. Med på laget var også svenske rallarer, noe som har bidratt sterkt til at klubbfargene er gul og blå.

Klubben har drevet med både boksing, bryting, turn, handball, friidrett, orientering, turmarsjer, men fotball kom gradvis sterkere på 60 og 70 tallet, og har siden vokst til å bli lagets hovedidrett. Takket være en fantastisk dugnadsvilje, har BIL bygget opp sitt eget anlegg «Bjørneparken», som eies 100% av klubben.

Laget har ca 450 medlemmer, og ca 200 aktive spillere. A-laget for herrer spiller nå i 4. divisjon avdeling Finnmark.